|  stalni postav
            
 Muzej  grada Šibenika nalazi se u Kneževoj palači, nekadašnjem sjedištu  najvišeg predstavnika vlasti – gradskog kneza. Palača je građena  je i pregrađivana od 13. do 18. stoljeća, stoga je njezina  unutrašnjost s vremenom izgubila velik dio svoje izvornosti. Stalni  postav Muzeja grada Šibenika smješten je u atriju i južnom krilu  Kneževe palače, a prezentira povijest grada i njegove okolice od 6.  tisućljeća prije Krista do kraja 18. stoljeća.  U prvom  dijelu izložbenog prostora (atriju) predstavljena je arheologija  šibenskog kraja. Arheološki nalazi s pedesetak lokaliteta pokazuju  dugi kontinuitet naseljavanja položaja u okolici grada, što je  postupno dovelo do formiranja Šibenika kao središta ovog područja  tijekom srednjeg vijeka. Izložena građa je kronološki podijeljena  u četiri velika razdoblja: prapovijest, antiku, kasnu antiku i  srednji vijek. Posebnu pažnju zaslužuju teme koje su specifične  upravo za šibensko područje. U prapovijesnom segmentu to je bogata  ostavština danilske kulture (6. – 5. tisućljeće prije Krista),  uključujući poznate danilske ritone. Antički su kuriozitet nalazi  iz Diomedova svetišta na rtu Ploči (3. stoljeće prije Krista –  1. stoljeće poslije Krista) i nadgrobni natpisi iz Danila koji služe  kao jedinstven izvor za proučavanje ilirske onomastike. U  kasnoantičkom dijelu stalnog postava dominira rekonstrukcija oltarne  ograde iz 6. stoljeća s nalazišta dvojnih ranokršćanskih crkava  na Srimi – Prižbi. Arheološke teme zaključuju važni  starohrvatski lokaliteti – Dubravice i Sv. Lovre, te naposljetku,  prikaz razvoja srednjovjekovnog nakita od 8. do 15. stoljeća. Pregled  arheološke baštine šibenskog područja dopunjen je multimedijskim  sadržajima koji posjetiteljima na interaktivan način dodatno  približavaju sva zastupljena nalazišta, kao i većinu izloženih  predmeta.  Reprodukcijom  isprave hrvatskog kralja Petra Krešimira IV. iz 1066. godine i  oznakama grada (grbom i zastavom) počinje priča o životu Šibenika  i njegovom nastanku na Tvrđavi sv. Mihovila. U prizemlju južnog  krila se potom nižu najvažniji događaji, dokumenti i spomenici iz  vremena hrvatskih kraljeva i Hrvatsko-Ugarskog Kraljevstva (od  11. do početka 15. stoljeća). Rijetki sačuvani  primjerci romaničke umjetnosti 13. stoljeća u gradu su najstarija  šibenska crkva – Sv. Krševan i najstarija palača – Rossini.  Pregled razvoja grada tijekom 13. i 14. stoljeća, za vrijeme  patronata plemićke obitelji Šubića Bribirskih, zaključuje  osnivanje šibenske biskupije bulom pape Bonifacija VIII. iz 1298.  godine, čime Šibenik dobiva civitet. Umjetničko stvaralaštvo 14.  stoljeća zastupljeno je Poliptihom Paola Veneziana, kamenim skulpturama sv. Magdalene i golubice, te  audiozapisom Šibenske molitve - najstarijeg latinicom zapisanog pjesničkog teksta na čakavskom  narječju. Audiovizualnom  prezentacijom dočarano je i najveće razaranje Šibenika iz 1378.  godine, kada je mletački admiral Vettor Pisani napao, porušio i  zapalio grad.  Novo  razdoblje donosi prijelomna 1412. godina i pad Šibenika pod vlast  Venecije, o čemu svjedoči reprodukcija dukale mletačkog dužda  Mihovila Stena. Četiri stoljeća duga venecijanska vlast donijela je  Šibeniku tek ograničenu autonomnu gradsku upravu koja se  ostvarivala u isticanju i korištenju gradskog grba, vlastitog novca  (bagatina) i lokalnih mjera za dužinu (šibenskog lakta), te u  tiskanju Statuta grada. 15. stoljeće je i zlatno doba umjetnosti,  osobito graditeljstva u Šibeniku. Izloženi kameni predmeti  (plemićki grbovi i plastika) uokviruju središnju temu ovog dijela  stalnog postava – Katedralu sv. Jakova (1431. – 1555.), jednog od  najznačajnijih hrvatskih spomenika. Kroz arhitektonsko-kiparski  studio katedrale prezentirana je impresivnost i značaj samog  spomenika, kao i radionice Jurja Dalmatinca, a kasnije i Nikole  Firentinca, kojom Šibenik postaje graditeljski centar Dalmacije.  Posebno su vrijedni izlošci originalni segmenti kupole katedrale,  portala i sitne dekorativne plastike.  O  intenzivnoj slikarskoj i kiparskoj djelatnosti u vrijeme gotike  svjedoči izbor djela na povišenom dijelu prizemlja, a izdvajaju se Bogorodica s djetetom Blaža Jurjeva Trogiranina i Sv. Ivan Jurja Petrovića. Umjetnost renesanse predstavljena je bogatom  zbirkom starih majstora (Vittore Crivelli i Antonio Rosselini) te  ostvarenjima zlatarstva i drvorezbarstva. Razdoblje  gotičko-renesansnog stvaralaštva zaključuju rekonstrukcija dijela  Gradske vijećnice, porušene u 2. svjetskom ratu, te izdvojena tema  šibenskih zvona. Slijed  razvoja umjetnosti u Šibeniku nastavlja se na vrhu stepenica prvoga  kata prikazom odabranih najboljih predstavnika barokne sakralne i  profane arhitekture te kasetiranim stropovima, djelima Jerolima  Mondelle (propovjedaonica u katedrali i oltar u Crkvi sv. Frane) i  drugim primjercima iznimno kvalitetnog drvorezbarstva. Središnji  dio prvog kata posvećen je znamenitim Šibenčanima i humanističkom  krugu po kojem se Šibenik isticao među gradovima mletačke  Dalmacije. Antun Vrančić, Faust Vrančić, Martin Kolunić Rota,  Božo Bonifačić, Horacije Fortezza, Juraj Šižgorić, Dinko  Zavorović, Frane Divnić i drugi svojim su bogatim stvaralačkim  opusom i velikim ugledom dali snažan doprinos hrvatskom i europskom  humanizmu. Njihovo je stvaralaštvo predstavljeno originalnim  djelima, pretiscima i multimedijskim prezentacijama. Među njima se  izdvajaju Rotin portret Antuna Vrančića i Karla V., Fortezzin  mjedeni umivaonik te originalna izdanja Machinae Novae i Rječnika Fausta Vrančića. Barokna  umjetnička produkcija u Šibeniku tijekom 17. i 18. stoljeća je u  stalnom postavu zastupljena pretežno liturgijskim predmetima –  kaležima, moćnicima, svijećnjacima, raritetnim knjigama – te  drugim slikarskim i skulpturalnim djelima.  Nadalje,  multimedijskom prezentacijom predstavljene su i povijesne orgulje, od  kojih je u Šibeniku sačuvano čak šest. Od njih se posebno  izdvajaju orgulje iz 1762. godine u Crkvi sv. Frane, poznatog  majstora Petra Nakića.  Povišeni  dio prvog kata posvećen je temi dugotrajnih ratovanja s Turcima  (naročito tijekom 16. i 17. stoljeća) koja su rezultirala  kontinuiranim utvrđivanjem gradskih bedema i gradnjom šibenskih  tvrđava. Izložen je niz snimaka, tlocrta, presjeka i maketa svih  šibenskih fortifikacija, kao i izabrani primjerci oružja iz  razdoblja od 15. do 18. stoljeća. Uz ratove s Turcima vezana je i  tema kuge, koja je dočarana audiovizualnim elementima. Stalni  postav zaključuje 1797. godina kojom završava dugi period mletačke  uprave, nakon čega Šibenik započinje građanski život 19.  stoljeća.  |